با AVR قدم بزنید ! #2 [4]
در این قسمت از سلسله بحث های آموزشی به ادامه معرفی اختصاصی میکروکنترلرهای AVR خواهیم پرداخت.
پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید ...
بخش دوم :
Flash :
پس از آنکه برنامه خود را نوشتیم و توسط کامپایلر مربوطه آن را کامپایل کرده و به زبان قابل فهم برای میکرو تبدیل کردیم،به فضایی نیاز داریم تا برنامه کامپایل شده را بر روی آن ذخیره نماییم.مکان مورد نظر در داخل میکروکنترلر،حافظه فلش است.
هر شماره از میکروکنترلرهای AVR دارای یک ظرفیت حافظه فلش مشخص است.
حداکثر ظرفیت حافظه Flash در خانواده AVR برابر با 256 کیلوبایت میباشد.
: EEPROM (Electrically Erasable and Programmable ROM)
این بخش به عنوان حافظه پایدار تلقی میشود و نوشتن در آن بصورت ارادی و اختیاری و پاک کردن آن توسط اشعه ماوراء بنفش امکان پذیر است.
اطلاعاتی که در جریان برنامه تولید میشوند،در صورت نیاز به حفظ آنها میتوان آنها را بر روی حافظه EEPROM ذخیره کرد و با قطع منبع تغذیه اطلاعات حفظ خواهند شد.
هر شماره از میکروکنترلرهای AVR دارای یک ظرفیت حافظه EEPROM مشخص است.
حداکثر حافظه EEPROM مقدار 4 کیلوبایت است.
: SRAM (Static RAM)
از این حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات پردازش شده استفاده میگردد.
RAM ها به دو دسته Dynamic و Static تقسیم بندی میشوند که تفاوت آنها در تکنولوژی ساختشان است.
Clock :
CPU برای کار کردن به فرکانس نیاز دارد و سازنده فرکانس کلاک است.کلاک توسط پالس ساعت به CPU فرمان میدهد.هرچه کلاک بالاتر باشد تعداد انجام عملیات های CPU در واحد زمان نیز افزایش می یابد و در واقع سرعت انجام عملیات پردازش سریعتر میگردد.
: CPU (Central Processing Unit)
بطور خلاصه وظیفه CPU ها Fetch کردن (خواندن یا گرفتن) و Execute میباشد.
تمامی اطلاعاتی که در میکروکنترلر ذخیره میشود به فرماندهی Clock توسط CPU خوانده شده و آنها را اجرا میکند.
: Input/Output (I/O)
میکرو توسط این قسمت با دنیای بیرونی خود ارتباط برقرار میکند.که با GPIO نیز یاد میشوند.