نویز | آموزش AVR | آموزش میکرو | میکروکنترلر

وبلاگ آموزشی احسان نوری ::: Ehsan Nouri's Weblog

نویز | آموزش AVR | آموزش میکرو | میکروکنترلر

وبلاگ آموزشی احسان نوری ::: Ehsan Nouri's Weblog

" نویز رسانه ای است برای آموزش آسان مفاهیم میکروکنترلر و الکترونیک "

دریافت مستندات
آخرین نظرات
  • ۲۰ خرداد ۰۰، ۲۰:۴۹ - حسام الدین سلطانی
    خعلی عالی
  • ۲ ارديبهشت ۰۰، ۱۸:۱۱ - حسام الدین سلطانی
    خیلی عالی

به بهانه تولد یک سالگی وبلاگ !

دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۳۰ ب.ظ

 

تولد یک سالگی وبلاگ نویز بر بازدیدکنندگان گرامی مبارک باد !

 

ادامه مطلب را بخوانید ...

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سلام

 

یک سال پیش بود ...

اوایل شهریور ...

دلم هوس نوشتن کرد ...

از چی بنویسم و از کجا شروع کنم !؟

یاد اون روزهایی افتادم که با دردسر زیاد شروع به یاد گرفتن میکروکنترلر AVR کردم ...

هر چقدر سایتها و کتابها رو میخوندم ، کمتر سر از کار میکرو در میاوردم ...

به خودم میگفتم یعنی اینقدر میکرو سخته ؟!

چندبار بیخیالش شدم ...

گفتم ولش کن،کار تو نیست ...

اما باز هم دلم میخواست از میکرو بخونم ...

قطره قطره،ذره ذره،مطالبو از دل کتابها و سایتها میکشیدم بیرون و یادداشت میکردم تو دفترم ...

تا اینکه کم کم حساب کار دستم اومد ...

اما خیلی وقتمو گرفت ...

همش برام سوال بود که چرا نباید مطالب آموزشی به زبون ساده بیان بشه ؟!

چرا نویسنده ها اینقدر دوست دارن،ادبی و کتابی و به مختصرترین صورت ممکن مطالب رو بیان کنن ؟! ...

آیا براشون اهمیت نداره که خواننده مطلبو درک میکنه یا نه ؟! ...

دائم به این موضوع فکر میکردم،تا اینکه فهمیدم بعضی ها ممکنه منافعشون به خطر بیوفته،کتابهاشونو کسی نخره و تو کلاساشون کسی شرکت نکنه و ...

بعضی ها هم از این بابت نگران بودن که مطالبیو که اینقدر برای فهمیدنش تلاش کردن رو مفت و مجانی بزارن در اختیار بقیه !!!

نمیدونم ...

شاید اونا هم حق دارن ...

 

القصه ...

 

تا اینکه تصمیم گرفتم،شروع کنم به آموزش میکروکنترلر AVR !

گفتم باید طرز نگارشت یه چیز متفاوت باشه ...

وگرنه که این همه کتاب و سایت و فیلم ...

باید مطالب تو فرق داشته باشه !

 

با وجود اینکه دستی بر آتش طراحی سایت دارم و برپا کردن سایت برام زحمت خاصی نداشت ...

اما ترجیح دادم مطالبمو تو وبلاگ بنویسم ...

تا به همه بفهمونم که وبلاگ معناش این نیست که مطالبو از این ور و اون ور کپ بزنی !

و البته دوست هم داشتم که مطالب در یک فضای ساده و دوستانه قرار بگیره تا خواننده احساس غربت نکنه...

 

شروع کردم به نوشتن ...

با این فرض که دارم برای دوستانم بصورت حضوری و رو در رو توضیح میدم ...

 

در تاریخ 11 شهریور 1392 اولین پست وبلاگو زدم.

از ابتدایی ترین مطالب شروع کردم و بحث به مطالب نسبتا حرفه ای رسید و تا الان 24 پست آموزشی ایجاد شده !

 

هر روز نظرات خوبی دریافت میکنم که واقعا منو خوشحال میکنه ...

بعضی دوستان هم که ما رو شرمنده خودشون میکنن ...

 

بعد از گذشت یکسال و دریافت حدود 230 نظر و 21000 بازدید کننده،بهم سیگنال های مثبتی ارسال شد که باور کنم در انجام کارم به یاری خداوند رحمان و لطف دوستان موفق شده ام.

لدا از همینجا به تمامی دوستان و همراهان گرامی وبلاگ نویز،تبریک عرض میکنم و از همشون کمال تشکر رو دارم.


آخرین پست وبلاگ برمیگرده به تاریخ 6 خرداد 1393  !

چیزی حدود 3 ماه پیش !!!

 

اما چرا وقفه من طولانی شد ؟!

 

متاسفانه در این مدت،اونجور که دوست داشتم و فکر میکردم با بنده همکاری نشد.

دوستانی که به این وبلاگ سر میزنن اکثرا دانشجویانی هستن که به زور نمره گرفتن و پاس شدن در درسی مث "اصول میکروکامپیوترها" مطالب رو دنبال میکنند.

این مسئله اگرچه در نگاه اول نکته مثبتی به نظر میاد ولی در نهایت پس از پاس شدن در اون درس،سعی میکنن که میکروکنترلر رو فراموش کنند.

من هم دانشجویی بیش نیستم ولی این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست،مخصوصا برای دانشجویان رشته برق !crying

 

متاسفانه دختر خانم ها که کلا بیخیال مسائل مربوطه به رشته برق هستند و تنها تمرکزشون بر روی کتاب و جزوه و تحصیلات عالیه و نمره و ... است.

از بین آقا پسرها هم یه درصد بسیار پایینی به این موارد توجه میکنند.

البته باید بگم که همیشه استثنا هم وجود داره و منکر این قضیه نیستم !

 

این قبیل مسائل باعث شد که دلسرد بشم و با اینکه میدیدم چقدر بحث داره خوب پیش میره ، از نوشتن دست بکشم.

 

اصلا هدفم کمک به دانشجوها و پاس شدن درس میکرو نبود ...

من تو سرم یه چیزای دیگه بود ...

خیلی بزرگ فکر میکردم ...

 

اما رفته رفته پس از پایان هرترم تحصیلی به وضوح مشخص بود که گروهی از بازدیدکنندگان از وبلاگ کوچ میکردند و با شروع ترم تحصیلی جدید یه گروه دیگه جا رو میگرفتن !!! sad

 

خلاصه بهتون بگم رفقا که این رسمش نیست !

با این طرز فکر هیچکدوممون به هیچ جا نمیرسیم ...

پیشرفت مملکتمون با سرعت لاکپشتو،گردن سیاستمدارا نندازیم که از ماست که برماست !

مثلا ما قراره ایرانو بسازیم !!!

اما با دست خالی ؟! ...

 

خیلی طولانی شد و حوصله میخواد خوندن اراجیف بنده !

اما یه حرفایی بود که دنبال فرصت میگشتم تا مطرحشون کنم و اینجا گفتم.

 

ببخشید سرتونو درد آوردم.

موفق باشید.

سلام
مبارک باشه اقا.
یک سال پیش که دیدم این سایت رو خیلی خوشحال شدم.
تو این مدت هم خیلی از این مطالب استفاده کردم و سایت رو هم به دوستام معرفی کردم.
 اینو بدون خوانندگان مطالب فقط دانشجوها نیستن.من خودم یه چند دوسالی میشه فارق التحصیل شدم.
تو دانشگاه هم انواع دوره ها و کلاس های میکرو کنترولر رو گذروندم.اما این نوع نگارشت هست که مارو جذب خودت کرد و با وجود انواع کتاب های مختلف در زمینه میکرو کنترلرAVR که من تو کتابخونه ام دارم،اگه به مشکلی چیزی بر بخورم به سایت ومطالب شما مراجعه میکنم.
تا حدودی حرفتو در رابطه با دوستان دانشجو قبول دارم.
اما به نظر من برای پیشرفت سرزمینمون باید به هم کمک کنیم بدون هیچ بغض وکینه ای.واین زکات علم رو با کمال خشوع پرداخت کنیم واز محیط و جو جامعه هم نباید دلخور بود.
به امید خدا ایران هم تا چند سال اینده در مسیر درست پیشرفت قرار خواهد گرفت.
امید وارم پیامم باعث دلگرمی شما برای ادامه ی کارت بوده باشه.
به امید روزگاری خوش وسرشار از موفقیت برای ایران و جوانانش.

پاسخ:
سلام

ممنون از دیدگاهت.

موفق باشید.
۰۶ شهریور ۹۳ ، ۰۱:۳۹ رسول حسین پور
سلام
یک سالگی وب خوبتون مبارک
انشاالله موفق باشید
سلام ممنون از توضیحات خوبتون.میشه ازتون خواهش کنم راجب ربات تعقیب خط .برای کنترل موتور سر پیچ ها باتایمر یک کمی اطلاعات بذارین؟؟؟؟همچنین راجب سنسورش که میخواد انالوگ رو تبدیل به دیجیتال بکنه.خیلی ممنون میشم
پاسخ:
ببخشید اینجا سایت آموزش رباتیک نیستا !!!
سلام
خسته نباشید واقعا برای ما که توی شهر های کوچیک هستیم که خود میکرو هم پیدا نمیشه چه برسه به کتاب آموزشی وبلاگتون نعمته خدا خیرتون بده
پاسخ:
ممنون
یعنی دیگه پست نمیدارین؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
معلوم نیست !
سلام آقای نوری.
میخواستم بگم اگه بیخیال وبلاگ بشی 1- آواره میشیم 2- میری قاطی دانشجوهای که بیخیال میکرو میشن .
پس کم نیار بنویس ما حال میکنیم خدایی.
دانشجو که دنبال نمره هست که این در اون در میگیره پس واسه کسی بنویس که دنباله میکرو هستش نه نمره.
کم نیار
دمتم گرم.
سلام آقای نوری حالتون خوبه؟
من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم و از مطالبتون نهایت استفاده رو بردم.
 بابت مطالب خوب و مفیدی که در وبلاگتون قرار دادید،ممنون و متشکرم.
باهاتون موافقم که دانشجوها تنبل هستن و فقط به دنبال نمره ان،اما همه اینطوری نیستن.خیلیا واقعا دنبال یادگیری ان.امیدوارم شما اونایی که دنبال یادگیری ان رو ببینید و بخاطر اونا هم که شده به آموزشتون ادامه بدید.
امیدوارم هر کجا هستید موفق و موید باشید.
پاسخ:
تشکر از نظرتون
سلام اقای احسان نوری
        من توی مبحث تایمر مشکل داشتم و پست شما واقعا بم کمک کرد.بعد خوندن اون می خواستم بقیه راه رو با شما پیش برم.واقعا ناراحت شدم از اینکه شما نمی خواهید ادامه بدین.اگه راهی رو که در پیش گرفتین ادامه بدین قول میدم برای رسیدن به چیزی که  تو فکرتون هست دعا کنم و اگه کاری از دستم بر اومد انجام بدم. 
پاسخ:
تشکر :)

سلام

یک ساله شدن وبلاگتون مبارک انشالا 100 ساله بشه

شما که با این ذوق و شوق یک ساله شدن وبلاگتونو نوشتین حیف نیست بی خیال نوشتن بشین من به شخصه از مطالب وبلاگتون خیلی استفاده کردم و واقعا ازتون تشکر میکنم که با بیان خیلی ساده مطالبو بیان میکنید اگر امکانش باشه که  زبان سی  هم به این سادگی آموزش بدین عالیه

سلام دوست من خوب هستی؟

خیلی ممنون از زحمتت و همین که خواستی یک کار نو شروع کنی

اینطوری شاید باشه که میگی  اما کساییم هستن که همیشه پای ثابتن مثل خودمن به یکی از دوستامم که شاغله می خواست میکرو شروع کنه وبلاگت معرفی کردم میاد هرروز می خونه

یه هرحال من بهت تبریک میگم بابت کار قشنگت هم اینکه به هیچ عنوان دلسرد نشو

ی کتاب می خوندم می گفت رسالت آدما دوچیزه:

بهترین شدن و کمک به دیگران برای بهترین شدن

تو هردوی این کارو داری با هم انجام میدی پس دلسرد نشو

همون کسایی که ی ترم مشتری وبلاگن حتمن چیزهایی یاد میگیرن و میرن همین یک سیگنال مثبت برای توست.

با آرزوی بهترینها برای  تو

پاسخ:
ممنون از لطفت :)
به نام خالق یکتا..
سلام
 من تازه دو روزه وبلاگ شما رو دیدم دنبال شناخت میکرو بودم دقیقا کارایی که شما انجام دادید رو انجام دادم(گشتن تو سایتای مختلف و کتابای مختلف یه عالمه)ولی الان تو این دو روز تمام وقت مطالب وبلاگ شما رو خوندم واقعا عالیه رسیدم به آذر،تعریف الکی نیست واقعا عالی توضیح دادید من که هیچی از سایتای دیگه حالیم نشد اینجا خیلی چیزا بدست آوردم و با تمام وجود دعاتون کردم شاید توقع بی جاس اما ادامه بدید مطمئن باشد مزد کارتون رو میگیرید.
زکات دانش نشر آن است(مولا علی(علیه السلام))
 پرداخت زکات هم دارایی رو بیشتر میکنه علمتان افزون.موفق باشید
یا علی.
پاسخ:
ممنونم ! :)
سلام آقا احسان
من مدت زیادی که از وبلاگتون دیدن میکنم و از مطالب مفیدش استفاده میکنم راستش این وبلاگ تو میکرو خیلی منو جلو انداخت ولی الان که گفتی دیگه مطالبو ادامه نمیدی دچار ناامیدی شدم نمیدونم از حالا به بعد از کدوم مرجع استفاده کنم. کتابا که ادبیاتشون خیلی سخته به کلاسم که دسترسی ندارم ...
راستی یه چیزم بگم من واقعا دلم میخواد تو میکرو و برنامه نویسی پیشرفت کنم اصلا دغدغه من نمره و اینجور چیزا نیست فقط ازت خواهش میکنم مطالب آموزشیتو ادامه بده...
 ادامه بده...
پاسخ:
وجود دوستانی مثل شمابرای من باعث افتخاره !
امیدوارم فرصت مناسب و انگیزه کافی پیدا کنم تا بتونم مطالبو ادامه بدم .

ممنون
سلام خسته نباشی،تولدتون مبارک!!
احسان جان شما ول کردی مطلب نوشتنو ما هم پشتمون یخ کرد و متاسفانه اشتباه کردیم و ادامه ندادیم،توکل کن برخدا و دوباره کم کم شروع کن طوری که وقت خودت را زیاد نگیره،به سبکت عادت کردیم و حوصله کتاب خوندن نداریم :D
منتظر پستای 1024 به قول خودت هستیم!!
ممنون-موفق باشی
پاسخ:
سلام
خودمم دارم یخ میکنم ! خخخ...
ایشالا وقت و انگیزه کافی پیدا بشه،ادامه خواهیم داد.

من اولین باره وبلاگتونو دیدم من تو فهم adc  مشکل داشتم و با توضیح خوبتون رفع شد من درسم تموم شده و از دسته خانمایی هستم که علاقه به یادگیری داره

براتون آرزوی موفقیت میکنم


۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۱:۴۲ مجید موسوی
سلام
واقعا به این میگن آموزش عالی و قابل فهم10000001
ولی یه تلنگر،اونم اینکه طاقت بیار رفیق....همین!!!!!!!!!!!!!
من تا دلت بخواد کتاب و جزوه اینا رو خوندمو دارم.البته به زبان بیسیک.مفیدترینشون مربوط میشه به جزوه ی 1nafar و کتاب اقای بخت آور.و بهترین آموزش با زبان سی هم وبلاگ شما.ولی عزیزم،طاقت بیار.خب؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
خب!
سلام .من الان دوم دبیرستانم و دارم میکرو یاد میگیرم .من که دیگه واسه پاس کردن اینجا نمیام .خب چرا واسه من نمی ذاری آموزش هاتو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ادامه بده عزیزم
با سلام 
بسیار از زحمت شما متشکریم  برادرم  : به قول بزرگان (زکات علم آموختن است )انشا الله اجر زحمات خود را  در زندگیت خواهی گرفت من به آن باور  و ایمان دارم  ، دعای خیر همه اونایی  به اونا به بیان ساده و رسا آموزش میدهی  پشت سرته ، برات آرزوی موفقیت و سرافرازی و سلامت داریم .
به امید روزی که همه متخصصین  برای پیشرفت علم و شکوفایی جامعه ایران به بلندی افکار شما  تلاش و مجاهدت کنند.

پاسخ:
سلام
ممنون از لطفتون !

موفق باشید.
۰۱ دی ۹۳ ، ۱۹:۴۹ رضا سالار
سلام دوست جدید و عزیز.
من لیسانس الکترونیک هستم و در حال حاظر برنامه نویسی میکنم. در واقع برنامه نویسی شغل بنده است.
مدتها است که دوست داشتم وارد این عرصه شوم و به علت خیلی از دلایلی که خودت در فراگیری این موضوع با آن برخورد داشتی، بیخیال قضیه شدم تا اینکه امروز باز به فکرم رسید که فراگیری avr را پیگیر شوم و به وبلاگ حضرت عالی رسیدم و با خوندن این پست بسیار مصر شدم برایت بنویسم چراکه من هم برای یادگیری باره و بارها بیخیال avr  شده بودم و از آنجا که متوجه شدم شما هم چنین تجربه ای داشتید، خواستم از حضرت عالی در پاسخ چند سئوالم کمک بگیرم. قبل از مطرح کردن سئوالاتم باید عرض کنم که من امروز 7 - 8 پست ابتدایی وبلاگ شما را مطالعه کردم و بسیار آموزنده و البته تحریک کننده در ادامه فراگیری بود.
سئوال 1 : آیا با خوندن صرفا وبلاگ شما به مهارت خواهم رسید؟ اگر خیر، منابعی که مانند متن شما صریح و گویا است را معرفی کنید لطفا.
سئوال 2: اصولا بعد از فراگیری avr، بازار کاری آن کجا و به چه شکل خواهد بود؟
سئوال 3: آیا باید مباحث الکترونیکی و دروس دانشگاهی الکترونیک را دوره کنم یا فقط دانش برنامه نویسیم برای فراگیری کافی خواهد بود؟
منمونم که به سئوالاتم پاسخ خواهی داد. موفق باشید و به انتشار علمت ادامه بده که نادانسته (یا دانسته) برایت ثواب نوشته می شود. یاحق
پاسخ:
سلام آقا رضا

جوابای سوالاتتون :

1.توصیه میکنم حتما یه سری به دیتاشیت میکروکنترلر بزنید تا متوجه بشید مطالبی که من بیان میکنم به اندازه قطره ای از دریاست ! مطالب بصورت کاربردی و به ساده ترین شکل ممکن گفته میشه تا خواننده ها از کم و کیف بحث آگاه بشن و بارها و بارها گفته شده که مطالب کامل نیستند !
و همچنین این مطلبو هم گفتم که وظیفه من نشون دادن راه به شماست و پیمودن مسیر با خودتونه !
در مورد بخش دوم سوالتون هم فک نکنم منبعی به سادگی مطالب بنده باشه.یا لا اقلش من که ندیدم !!! :)

2.بزارید راحت بگم : اگه میخواین AVR یاد بگیرین که باهاش کاسبی راه بندازین یا دورهمی بلد باشین که بگید AVR بلدم و... بیخیال بشید !
باید با میکرو یادگرفتن عشق و حال کنید . خخخخ...
افراد زیادی هستند که AVR بلدند و فقط شما نیستید !!!

3.این سوالو یه بار دیگه هم برای یه نفر دیگه تو نظرات وبلاگ جواب دادم.
ببین دوست عزیز فرق ما برقی ها با کامپیوتری ها تو همین مساله است.
شاید اونها تو برنامه نویسی قوی تر از ما باشن و این طبیعیه،اما یه برنامه نویس میکروکنترلر همزمان که داره برنامه نویسی میکنه باید سه دونگ حواسش به برنامه نویسی و سه دونگ دیگش به سخت افزار باشه !
یه نویز کوچیک داخل مدار میتونه به کل کارکرد مدارو مختل کنه.بنابراین باید همه چیزو تحت نظر داشته باشه.
نمیدونم چقدر تا حالا بصورت عملی کار کردین،اما تو عمل یه چیزایی دستگیرتون میشه که با خوندن هزارتا کتاب و مقاله هم متوجهشون نمیشید !
به نظر من در کنار کار تئوری کار عملی با پروژه های کوچیک رو هم شروع کنید و هرجا که در سخت افزار با مشکل روبرو شدید به دروس دانشگاهی مراجعه کنید و اون مبحثو یاد بگیرین تا دستتون بیاد که چقدر بر مطالب دانشگاهی تسلط دارین و چقدر از تئوری تا عملی فاصله است ...

موفق و پیروز باشید.
۱۷ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۵۵ محمد رحیمی
داشجو ها ؟
من کلاس هشتمم - هوه
پاسخ:
خب ؟
سلام
قشنگ تر از مطالبت این حرفات بود
افرین واقعا لذت بردم
مرحبا
پاسخ:
سپاس
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۷ محمد مهدی حجازی
سلام
وبلاگتون عالیه
عالی نه ها
عاااالیییییی
من امسال میرم هشتم
هرچند سنم کمه ولی چون مطالبتون ساده و گیراست حدود پنجاه درصد از برنامه نویسی رو یاد گرفتم
شرایط عضویت در وبلاگتون چیه
با تشکر
سلام
خسته نباشی استاد
واقعا جا داره بهتون بگم استاد چون توی چهار سال کارشناسی انقدر که از مطالب شما یاد گرفتم چیزی نفهمیده بودم
من میکرو یاد میگیرم چون عاشقشم ولی نیاز به راهنمایی دارم
وقتی بعد کلی گشتن وبلاگ شمارو دیدم خوشحال شدم که یکی هست که به زبون ما حرف میزنه
ولی وقتی رسیدم به این مطلب واقعا ناراحت شدم
چرا ادامه نمیدید؟
سلام امیدوارم حالتون خوب باشه.من یک سال پیش میکرو پاس کردم اونم با نمره عالی.از همون جلسه اولش که استاد چراغ راهنما رو بهمون یاد داد من عاشق میکرو شدم و تو خونه اجرا کردمو ب هزار نفر نشون دادم و همینطور ادامه پیدا کرد...الانم که وبلاگ خیلی خوب شمارو پیدا کردم فهمیدم بعضی از مطالب از نظر مفهوم برام جا نیفتاده بود اما خیلی حیف شد وقتی دیدم که شما دیگه مطلب نمیذارید و حتی یک ساله جواب نظرا رو هم نمیدین.کاش باز هم مطلب بذارید چون فقط مطالب شما واقعا مفاهیم میکرو  رو میرسونه.نوشته هاتون فوق العاده ان ولی حیف...

سلام ولی خیلی حیفه ها ک ادامه نمیدید.این همه سایت هست که دارن کار میکنن این مسئله ک میگین خیلیا بر پاس شدن میان مطالعه میکنن مطالبو و ... دلیل خوبی بر ننوشتن مطلب نیس مخصوصا با توجه به این که شما گفتین «من تو سرم یه چیزای دیگه بود ...

خیلی بزرگ فکر میکردم ...»

بهتره که ادامه بدین و به هدفی که تو فکرتون بود انشالله میرسید.
 نحوه بیان مطالب شما بی نظیر بود...

۰۹ دی ۹۶ ، ۰۰:۰۹ محمد عباسی
من کامپیوتر می خونم و خوندم وبرای پاس کردن نمی خونم
علاقه دارم.
دمت گرم با وبلاگ خوبت از نظر محتوا و بیان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی